provincie NH

verantwoordelijk (maar niet goed geïnformeerd)
Wat vonden we het vreemd, dat zelfs de statenleden van de provinciale Commissie NLM (Natuur Landbouw en Milieu), er niet van op de hoogte waren dat er twee plannen tegelijk werden ontwikkeld voor de Schoorlse Duinen. Zij kenden alleen het Beheerplan, dat hadden ze net goedgekeurd voor ze een werkbezoek aan de Schoorlse Duinen maakten (vreemde volgorde). Wij hebben hen bij die gelegenheid uitgelegd, dat er ook een heel ingrijpend Herstelpan was ontwikkeld. Een plan voor omvorming van een Natura 2000 gebied, dat buiten elke vorm van democratische controle was gebleven. Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten zonder dat de Commissie NLM daar iets van wist!

2 plannen
Vragen die de Statenleden òns stelden:
“Twee plannen voor hetzelfde gebied?”
“Wat wilt u daarmee?”
“Kunt u dat bewijzen?”

Wij hoefden niets te bewijzen. Wij hebben die plannen niet gemaakt, wij staan niet achter de dolen van die plannen. We hebben ze wel duidelijk en eerlijk genoemd in onze presentaties en overige informatie.

commissie NLM
Wilt u zelf zien wat wij presenteerden aan de Commissie NLM, klik dan hier. De tekst van ons korte “inspraak-toespraakje” vindt u hier.

veel belangstelling bij de commissie NLM

de “verpakte” petitie

Adnan Tekin neemt de petitie in ontvangst

die naaldbomen horen hier niet
Toen we onze petitie tegen de kap aan Adnan Tekin (PvdA) overhandigden, deed hij de volgende uitspraak:
“Die naaldbomen horen hier niet. Als je de biodiversiteit de ruimte wil geven dan moeten ze weg”.

Hieronder kunt u zelf zien hoe Adnan Tekin reageerde. Werkt het niet, klik dan hier.

play-rounded-fill

Ook de petitie tekenen tegen de kap? Klik hier.

genuanceerdere opstelling
In latere gesprekken die wij met Adnan Tekin voerden, stelde hij zich wat genuanceerder op. Hij bood ons de mogelijkheid om alternatieven aan te dragen voor de uitvoering van fase 1 van het Beheerplan, mits de doelen overeind blijven. Verder zegde hij ons toe dat wij mee mogen doen met de monitoring (de controle) van de uitvoering van fase 1 en mogen mee gaan denken en meepraten over de doelstellingen van de fasen 2 en 3 van het Beheerplan.

welke doelen bedoelt u?
Op onze vraag welke doelen voor fase 1 Adnan Tekin voor ogen had, noemde hij de doelen van Natura 2000. Die onderschrijven wij zelf ook. Natura 2000 is een plan voor beschermen en in stand houden van de natuur die er is.

Maar … Adnan bedoelde waarschijnlijk de doelen van het Beheerplan. Dat Beheerplan berust echter niet op de doelen van Natura 2000. Het Beheerplan gaat veel verder: het is een plan voor grootschalige omvorming. Die omvorming is een experiment, niemand weet hoe het gebied zich zal gaan ontwikkelen na de geplande grote ingrepen. Waar de doelen van het Beheerplan vandaan komen en waarom ze afwijken van de doelen van Natura 2000 is ons nooit duidelijk geworden.

alternatief plan ingediend
Overigens hebben we in november 2017 inderdaad een alternatief voor fase 1 aan Adnan Tekin voorgelegd: wij hebben voorgesteld om de geplande grote kap van fase 1 te verdelen in een aantal kleinere delen. Met de volgende voordelen:
– kleiner risico bij mislukking,
– daardoor minder bedreigend voor de bestaande natuurwaarden,
– beter te monitoren,
– de mogelijkheid om tijdig bij te sturen of te stoppen voordat alles is vernietigd, of voordat teveel zand gaat stuiven,
– daardoor minder bedreigend voor omwonenden.

alternatief enthousiast begroet
Dit voorstel werd aanvankelijk enthousiast opgepakt door Adnan Tekin. Bij de volgende vergadering (drie weken later) wees Adnan ons voorstel af met opgave van twee redenen:
1. het wordt duurder,
2. SBB wil zoveel mogelijk tegelijk aanpakken, vindt niet goed voor de natuur om meerdere keren met zwaar materieel de duinen in te gaan.

Met dit soort argumenten wordt ons burgerinitiatief de kop in gedrukt. Over beide redenen hebben wij onze twijfels naar voren gebracht. Om de tweede reden hebben we zelfs moeten lachen (als een boer die kiespijn heeft).

Gedeputeerde Adnan Tekin, hier tussen de dennen